Konkurrens ger bättre arbetsförmedling

Hur kan den svenska arbetsförmedlingen bli mer effektiv? Den frågan diskuteras, mot en bakgrund av internationella exempel, vid ett seminarium som Svenskt Näringsliv anordnar den 25 april kl 09.00-12.30.

De senaste tio åren har en rad länder reformerat sin statliga arbetsförmedling. Fler aktörer har tillåtits förmedla arbeten och förmedlarna får ofta betalt efter hur många sökande de lyckats hjälpa till riktiga jobb. Vid seminariet redovisas spännande framgångsexempel från Australien, Storbritannien och Danmark – men också goda svenska erfarenheter i samband med omställningsarbete och från bemanningsbranschen. Svenskt Näringslivs vice VD, Jan-Peter Duker, och chefekonom Stefan Fölster redovisar slutsatser och förslag för den framtida svenska arbetsmarknadspolitiken. Andra länders lösningar och de svenska förändringsbehoven kommer också diskuteras i en avslutande paneldebatt med deltagare från Svenskt Näringsliv, LO, AMS, Näringsdepartementet och Bemanningsföretagen. Media är välkomna att följa seminariet. Tid: Tisdagen den 25 april kl 09.00-12.30 Plats: Spårvagnshallarna, Birger Jarlsgatan 57 A, lokal Perrongen. Välkomna!