Konkurrens minskar kostnader med 10-30 procent

Konkurrens minskar kostnader med 10-30 procent Konkurrensutsättningen ökar sakta men säkert i både kommuner och landsting. Praktiskt inriktade kommunpolitiker inser att driftentreprenader till privata företag är ett sätt att få mer valuta för pengarna i verksamheten. De ekonomiska effekterna har dock tagits för givna. Nu visar en genomgång av bland annat de senaste forskningsresultaten att hypotesen håller. - Skeptiker brukar hävda att det är lika bra och kostnadseffektivt att bedriva verksamhet i kommunernas egen regi som genom privata leverantörer. Den inställningen har dock litet stöd i fakta. Generellt sett blir det billigare med oförändrad eller högre kvalitet om man anlitar företag, säger Olof Erixon, konkurrensexpert på Svenskt Näringsliv. Några av rapportens huvudsakliga slutsatser är att besparingspotentialen inom tekniska verksamheter och transporter tycks ligga närmare 30 procent medan den inom vård och omsorg är närmare 10 procent. Det framkommer också att konkurrensutsättningen i de flesta fall inneburit högre eller oförändrad kvalitet i verksamheten. Slutligen har förekomsten av fler arbetsgivare inom offentligfinansierad verksamhet inneburit bättre villkor för medarbetare inom vårdområdet. Privata driftentreprenader i kommunerna uppgick 2002 till bara 9,5 procent av kostnaderna. I landstingen var siffran 7,8 procent. Men sedan slutet av 1990-talet har det inte gjorts något försök att sammanställa vad man vet om resultaten, en brist som Svenskt Näringslivs nya rapport fyller. - Potentialen för ett lönsamt partnerskap med privata leverantörer är enorm, konstaterar Olof Erixon. Bara inom omsorgen lägger kommunerna ut minst 25 miljarder per år. Av den summan går omkring 8 miljarder till externa leverantörer. En effektivisering på enbart 5-6 procent på resterande 17 miljarder skulle alltså medföra en besparing för kommunerna med cirka 1 miljard kronor per år. Rapporten Effekter av konkurrensutsättning av offentlig verksamhet finns att hämta på Svenskt Näringslivs hemsida: www.svensktnaringsliv.se. För mer information kontakta: Olof Erixon, konkurrensexpert, tfn 08-553 430 46 / 070-347 72 82 Joakim Bogdanoff, konkurrensexpert, tfn 08-553 431 12 / 0703-45 64 52 Andrea Prander, Pressekreterare, tfn 08-553 430 18 /0708-80 69 01 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/28/20040628BIT00120/wkr0001.pdf