"Konkurrens och öppenhet ger tillväxt"

"Konkurrens och öppenhet ger tillväxt" Vid sitt tal under Svenskt Näringslivs stämma på onsdagen underströk styrelsens ordförande Sören Gyll att konkurrens är den enskilt viktigaste faktorn för att öka tillväxten och höja Sveriges välstånd. Föreningens VD Göran Tunhammar framhöll att öppenhet för nya idéer och människor krävs för att klara framtidens utmaningar. - När jag synar oss idag ser jag en kraftfull, samlad näringslivsorganisation, något som Sverige aldrig tidigare haft, sade Svenskt Näringslivs styrelseordförande Sören Gyll i sitt tal till stämman. Och när jag blickar framåt så ser jag ett nytt näringsliv växa fram. Ett näringsliv som är mer konkurrenskraftigt och vitalt. När Svenskt Näringsliv bildades var uppdraget att göra allt för att Sverige skall klättra till toppen av den internationella välståndsligan. Under vintern och våren har Svenskt Näringsliv arrangerat företagarmöten och "rådslag" på cirka 100 orter i Sverige i den så kallade Lyftet- processen. 7 000 företagare, politiker och samhällsintresserade har samlats för att diskutera tillväxtens betydelse och förutsättningar. Detta arbete var också i fokus i de stämmotal som hölls av Sören Gyll och Göran Tunhammar. - Vi känner trycket. På företagarmöten och rådslag under våren har vi mött stark uppslutning kring idéerna om framgång för Sverige och värdet av tillväxt. Men vi har inte bara fått stöd så där i allmänhet utan också många förslag till konkreta åtgärder, sade Göran Tunhammar, VD i Svenskt Näringsliv, i sitt stämmotal. Resultatet från Lyftet presenteras i receptboken Upprop för tillväxt. Där finns förslag på fyra konkreta reformer som kan genomföras omedelbart: Konkurrensutsättning av hela ekonomin, avlägsna tillväxthämmande skatter, fri arbetskraftsinvandring och ja till euron. - Det vore klokt att redan nu slå fast att hälften av all offentligt finansierad service ska bedrivas i privat regi inom tio år, sade Göran Tunhammar. Och det är hög tid att göra rent hus med diskrimineringen av fåmansföretagare och reformera de så kallade 3:12-reglerna. - Om Sverige skall börja växa så måste alla människor med idéer och handlingskraft släppas fram och kunna lämna ett bidrag, sade Sören Gyll i sitt tal. Kvinnor och män. Nyanlända invandrare och välrotade svenskar. Då kan vi inte ha några slutna rum eller självgoda karteller. Därför handlar allt vi gör om att bereda väg för människors skaparkraft. Att stärka konkurrensen i ekonomin genom att riva inträdeshinder. Läs talen i sin helhet på www.svensktnaringsliv.se. Där presenteras också vinnarna av de tre priser som delats ut under dagen, Prao-priset, Sveriges bästa samarbete mellan näringsliv och skola samt Ingenjörspriset. För mer information, kontakta Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/22/20020522BIT01060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/22/20020522BIT01060/wkr0002.pdf