Konkurrens och skatter i fokus för tillväxten

Konkurrens och skatter i fokus för tillväxten Receptboken Upprop för tillväxt är resultatet av Svenskt Näringslivs kampanj Lyftet, där över 5 000 företag diskuterat tillväxt och hur den skapas. Receptboken ger fyra konkreta förslag på tillväxtfrämjande åtgärder som kan genomföras omedelbart: Konkurrens på lika villkor, öppna Sverige för arbetskraftsinvandring, avskaffa diskriminerande skatteregler för småföretag och ta ställning för ett svenskt EMU- medlemskap. Svenskt Näringslivs VD Göran Tunhammar och chefekonom Stefan Fölster presenterade på onsdagen receptboken Upprop för tillväxt, en skrift som är resultatet av vårens Lyftet-process där 7 000 företagare och andra träffats på över 100 orter för att diskutera tillväxt och hur den skapas. - Det är slående vilken entusiasm och glöd som finns bland Sveriges företagare, säger Svenskt Näringslivs VD Göran Tunhammar. De företagare vi träffat framhåller att väldigt mycket kan åstadkommas av dem själva, snarare än genom stöd, bidrag och statliga satsningar. Det landets företagare vill ha av politikerna är regelverk och skatter som gynnar företagande och konkurrens och som inte diskriminerar exempelvis småföretag. Av de fyra konkreta förslag som tagits fram i receptboken Upprop för tillväxt, framhåller Tunhammar särskilt ett avskaffande av diskriminerande skatteregler för fåmansbolag och behovet av konkurrens på lika villkor. - All forskning visar entydigt att konkurrens är det mest avgörande för tillväxt, poängterar Tunhammar. Som en direkt konsekvens av detta har vi beslutat att från och med i höst ta fram ett brett konkurrensindex för att löpande undersöka och mäta graden av konkurrens inom en rad sektorer i samhället. - Vi börjar med att kartlägga konkurrensen inom bland annat vård- och byggsektorn, säger Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster. Tanken är sedan att löpande undersöka alla sektorer av ekonomin. De faktorer som kommer att ligga till grund för vårt konkurrensindex är bland annat mångfald och tillträde, det vill säga hur enkelt det är för nya aktörer att ge sig in på marknaden. För mer information kontakta, Stefan Fölster, chefekonom, tfn 08-553 431 60 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/22/20020522BIT00450/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/22/20020522BIT00450/wkr0002.pdf