Konkurrensutsättningen ökar i kommuner och landsting

De privata driftsentreprenaderna år 2004 uppgick till 10,3 procent av kommunernas kostnader och 8,4 procent av landstingens. Andelen ökade för kommunernas del i 16 län av 21, och för landstingens del i 11 av 20.

- Konkurrensutsättningen i den offentliga sektorn har ökat under senare år, säger Olof Erixon, konkurrensexpert på Svenskt Näringsliv. Men potentialen är fortsatt enorm – totalt skulle offentlig verksamhet för ytterligare 250-300 miljarder kronor kunna bedrivas av privata entreprenörer. Talet om långtgående ”privatiseringar” är därför ogrundat. Av rapporten ”Konkurrensutsätt den offentliga sektorn”, som publiceras i dag, framgår att tillväxten skulle öka med mer konkurrens och i den offentliga sektorn är möjligheterna särskilt stora. En konkurrens på lika villkor skulle innebära att staten och kommunerna avvecklar den kommersiella verksamhet de bedriver idag, och att statliga och kommunala bolag avvecklas eller säljs. Driftentreprenader verkar ha kommit för att stanna i kommunerna. Vid en titt på medelstora/större kommuner märks det att denna driftsform blivit mer opolitisk, driftentreprenader används flitigt också i kommuner med vänstermajoritet. Den rikspolitiska debatten om ”gräddfiler” i sjukhusvården förefaller inte att ha satt några avtryck där. Däremot minskar den totala andelen driftentreprenader i landstingen, men detta har inte påverkat de privata utförarna – de fortsätter att öka sin andel även om det går långsammare än i kommunerna. - Ganska lite av det som görs i kommuner och landsting är myndighetsutövning. Det är alltså inte självklart varför man ska göra det mesta i egen regi. Många verksamheter skulle må bra av att jämföras på lika villkor med vad de privata företagen kan erbjuda – till långsiktig nytta för både skattebetalarna och samhället i stort, avslutar Olof Erixon. Rapporten finns på www.svensktnaringsliv.se