Kunskap om globalisering ökar Sveriges möjligheter

Svenskt Näringsliv presenterar i dag i Sundsvall en riksomfattande satsning för att göra globaliseringen till en angelägenhet för oss alla i vardagen. ”Glokalisering” är samlingsbegreppet för en rad kommande aktiviteter som gör globaliseringen synlig på lokal nivå.

- Vi har inte valet att säga ja eller nej till globalisering. Däremot kan vi välja om vi ska förhålla oss aktiva eller passiva, säger Michael Treschow, ordförande i Svenskt Näringsliv. VD Urban Bäckström, som bl a leder en Kris- och framtidskommission, där globaliseringen är ett av huvudspåren, säger att ökade kunskaper om globaliseringens påverkan lokalt också ökar handlingsmöjligheterna. Chefen för Svenskt Näringslivs regionverksamhet, Tommy Hellström, pekade vid mötet ut några av de kommande aktiviteterna: - 100 lokala framgångsexempel, företag som växer lokalt tack vare en global affärsstrategi, presenteras över hela landet. Start i Jönköping om några veckor. Främst är tanken att inspirera andra företagare. - I början av andra kvartalet lanseras ett dialogmaterial för samtal på arbetsplatser om beredskapen att möta globaliseringens utmaningar. - I den mätning av det lokala företagsklimatet som Svenskt Näringsliv årligen gör tillkommer att nytt avsnitt som belyser globaliseringsgraden i kommunen. Start i Vingåkers kommun. - 200 gymnasielärare bjuds till kunskapsdagar om det ”nya” Europa med syfte att skapa inspiration och underlag i utbildning. - Näringslivsdagar för en bredare allmänhet ordnas över hela landet. Under dessa kommer globaliseringsfrågorna att lyftas fram. ”Globaliseringen är redan idag en del i vår vardag”, säger Hellström. ”Exempelvis jobbar 11 000 här i Västernorrland på utlandsägda företag, en tredubbling sedan 1990”. För siffror och exempel, se vår sajt: www.svensktnaringsliv.se