Kvinnor kan - som företagare!

Kvinnor kan - som företagare! Kvinnligt företagande är på rejäl frammarsch. Kvinnor startar nya företag och det blir allt vanligare med kvinnliga företagsledare. Även om männens dominans bland företagare fortfarande är stor, är den på väg att reduceras. Bäst i Sverige på kvinnligt företagande är Stockholms län. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. Rapporten är nedbruten på läns- och kommunnivå och bygger på data från UC Select. - Att fler kvinnor startar företag förändrar det svenska näringslivet. Med fler kvinnor som ledare för mindre företag breddas rekryteringsbasen även för större företag. Fortfarande har vi för få kvinnor i ledande poster i näringslivet men det är ett förhållande som nu är på väg att förändras, säger Stefan Fölster, chefekonom Svenskt Näringsliv. Totalt sett, för riket i genomsnitt, är 47 kvinnor av 1000 i åldern 20-64 år företagare. Bland män är motsvarande siffra 167 av 1000. Det är alltså fortfarande 3,5 gånger vanligare att företagare är män än kvinnor. Men under år 2001 startade 4,4 kvinnor respektive 9,2 män av 1000 invånare företag. Gapet mellan kvinnor och män när det gäller att starta företag minskar därmed. Kvinnornas företagande gynnas av att allt mer av tidigare offentlig verksamhet konkurrensutsätts. Fler blir entreprenörer i kvinnodominerade branscher som hälsa, omsorg och utbildning. Med det index för konkurrensutsättning i kommunerna, som tagits fram inom ramen för arbetet med lokalt företagsklimat på Svenskt Näringsliv, kan man se att kvinnliga företagare gynnas särskilt i de kommuner som lägger ut mycket verksamhet på entreprenad. [Removed Graphics] Kvinnliga företagare per 1000 kvinnor 20-64 år. Befintliga företag och nybildade. Sorterade länsvis efter summan. Källa: UC Select och SCB Hela rapporten finns att hämta på www.svensktnaringsliv.se För närmare upplysningar kontakta: Stefan Fölster, chefekonom, tel 08-553 43160 eller 070-304 31 60 Göran Wikner, rapportförfattare, tel 0708-33 65 16 Pär Henriksson, stab kommunikation, tel 08-553 430 93 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/13/20020313BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/13/20020313BIT00100/wkr0002.pdf