Kvinnorna ökar i alla chefskategorier

Andelen kvinnliga chefer ökar stadigt, visar ny statistik från Svenskt Näringsliv. Störst är ökningen bland nyutnämnda chefer, där 39 procent var kvinnor 2012. Därmed är andelen kvinnor bland de nya cheferna lika hög som andelen kvinnor i näringslivet.

Svenskt Näringslivs cirka 60 000 medlemsföretag har omkring 1,6 miljoner medarbetare. Andelen kvinnliga medarbetare i företagen är 39 procent. De senaste femton åren har det skett en mindre ökning, från 36 procent 1998.

Ökningen av kvinnliga chefer är betydligt större. Sedan 1998 har andelen kvinnliga chefer ökat från 18 till 31 procent.

Det handlar om ett målmedvetet arbete i företagen för att säkerställa att de medarbetare som har bäst förutsättningar att förstå kundernas behov och driva affärsutvecklingen också blir chefer. Många företag vittnar dessutom om att det finns ett värde i att ledningsgrupper har en blandad sammansättning av kompetens och erfarenheter. Det driver förändring och utveckling, säger Carina Lindfelt, chef för arbetsmarknadsavdelningen inom Svenskt Näringsliv.

Kvinnorna ökar i alla chefskategorier. Det gäller såväl VD:ar och chefer med ledningsansvar som arbetsledare och mellanchefer. I den senare gruppen är andelen kvinnor 40 procent, alltså något högre än andelen kvinnor i näringslivet. Det har också blivit fler kvinnliga chefer inom samtliga sektorer inom näringslivet. Andelen kvinnliga chefer är högst inom handeln, 45 procent. Inom bygg- och transportsektorn är andelarna lägre, men ändå högre eller lika med andelen kvinnliga medarbetare.

Den sammantagna bilden är att kvinnor i dag finns som chefer inom hela näringslivet. Det är en god grund för att vi kommer att få se fler kvinnor som VD eller styrelseledamot, uppdrag som ofta kräver affärs- och linjeansvar tidigare i karriären, säger Carina Lindfelt.

Fakta om statistiken:

Svenskt Näringsliv samlar in statistikuppgifter från medlemsföretag på uppdrag av Svenskt Näringslivs medlemsorganisationer. 2012 inkom uppgifter gällande drygt 1,3 miljoner anställda. Knappt 88 000 var antingen VD eller chef med ledningsansvar. Dessutom fanns drygt 44 000 mellanchefer och drygt 17 000 arbetsledare.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.