Långt kvar till ljus i tunneln

Den europeiska skuldkrisen når nu Sverige. Många bedömare – inklusive regeringen – tror att nedgången blir kortvarig. Inget tyder dock på detta, tvärtom. Verkligheten har kommit i kapp de europeiska ekonomierna och det dröjer flera år innan den svenska tillväxten återhämtat sig. Tillväxten i Sverige 2012 blir 0,2 procent.

Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för tredje kvartalet, som har titeln ”Reality check”.

– Det vi ser nu är ingen vanlig lågkonjunktur utan en strukturell skuldkris, som kommer att bli lång och djup. Återhämtningen kommer kräva betydande politiska reformer, och även i det bästa scenariot kommer det att ta flera år innan Europa och Sverige återgår till normal tillväxt, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv.

Nedgången i den svenska ekonomin blir påtaglig det kommande kvartalet, och börjar i storföretagen. I synnerhet företag som exporterar till Europa drabbas, medan exporten till Kina och övriga Asien klarar sig bättre. I takt med att även underleverantörer till industrin påverkas så sprids krisens effekter vidare i ekonomin.

Under 2012 kommer industrilänen påverkas mest negativt av nedgången. Industrilänen med gruvnäring klarar sig dock bättre, då det fortsatt sker stora investeringar där.

- Många kommuner och landsting har varit alltför optimistiska i sina budgetar och kommer att tvingas till nedskärningar när skatteintäkterna minskar framöver. Samtidigt framkommer att de kommuner som satsat på det lokala företagsklimatet nu möter krisen med större stabilitet, säger Stefan Fölster.

Bilaga: Försörjningsbalansen 2010-2013.

För ytterligare information:
Stefan Fölster, chefekonom,
tel 08-553 431 60
Svenskt Näringslivs pressjour, tel 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.