LO:s lönemodell tränger ut jobb

– Det är problematiskt att LO föreslår en lönemodell som tränger ut jobb. Vi måste komma ihåg att vi har en mycket hög arbetslöshet, särskilt bland unga, säger Svenskt Näringslivs vice VD Christer Ågren.

– Den lönemodell som LO-ledningen presenterat gynnar de medlemmar som har ett jobb men kommer göra det ännu svårare för de som står utanför arbetsmarknaden.

– Konsekvensen av modellen blir att det blir dyrare att anställa unga och oerfarna. Viktiga instegsjobb för dessa grupper trängs ut. De egna medlemmarna med jobb gynnas på bekostnad av de som står utanför. Det är unga och utlandsfödda som får betala priset för den modell LO presenterat.

– Det vore olyckligt för svenska exporterande företags konkurrenskraft om facken inom industrin ställer sig bakom en LO-samordning som i huvudsak innebär att hemmamarknadsverksamheter ska ha högre löneökningar. Det leder bort från den modell som har gett reallöneökningar på 45 procent de senaste 15 åren, säger Christer Ågren.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.

Taggar: