Lokalt företagsklimat i praktik och teori - ny bok med kunskap!

Tusentals människor runtom i Sverige gör varje år stora insatser för att utveckla, öppna nya möjligheter, och förbättra det lokala företagsklimatet. Så har det inte alltid varit: För tjugo eller trettio år sedan bestod en insats för bygden eller regionen oftast av krav på statliga insatser, pengar och program.

– Tron på de lokala företagens och människornas utvecklingskraft banar i stället vägen för egna initiativ. Sunt förnuft, fantasi och lärdomar från andra delar av landet har i många fall åstadkommit fantastiska resultat, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv, när boken ”Allt kan bli bättre”, en inspirationsbok om hur man kan göra för att få ett bättre lokalt företagsklimat i kommunerna, presenterades på torsdagen.

Arbetet för ett bättre företagsklimat vinner dock på en mer systematisk kunskap om vad som fungerar - och vad som inte fungerar. Svenskt Näringsliv har under åtskilliga år utvecklat mätinstrument för företagsklimatet samt följt hur man lokalt använt sig av dessa och försökt att förbättra. Resultaten av dessa enkätunderökningar brukar presenteras på våren och tilldra sig stort intresse både bland politiker, företagare och i media.

I boken ”Allt kan bli bättre” sammanställs etablerad och ny kunskap om vad som fungerar i företagsklimatarbetet. Den bygger på många konkreta exempel, de relevanta forskningsrönen, och flera helt nya undersökningar.

– Många kommer att kunna använda boken som ett slags handbok, fylld av uppslag, erfarenheter, tips och inspirerande berättelser avslutar Stefan Fölster.

Boken i pdf-format hittar du på www.svensktnaringsliv.se/lokaltforetagsklimat eller kan beställas i tryckt version via hemsidan.