"Lyssna på Kofi Annan, Göran Persson!"

Pressmeddelande Stockholm 2004-01-30 "Lyssna på Kofi Annan, Göran Persson!" I regeringsförklaringen 2002 lovade statsminister Göran Persson att människor från de nya länderna i EU skulle få fritt tillträde till svensk arbetsmarknad från anslutningsdagen. Regeringen har stått fast vid denna policy sedan dess. Men nu, precis innan EU:s utvidgning blir verklighet den 1 maj, flaggar statsministern för övergångsregler. - Övergångsregler är lika fel nu som tidigare. Vi bör välkomna alla som vill arbeta i Sverige och bidra till vårt välstånd, oavsett om de kommer från det nuvarande EU, de nya medlemsstaterna eller från resten av världen, säger Per Juth, biträdande chefekonom på Svenskt Näringsliv. Om fler människor får komma hit för att arbeta får företagen lättare att hitta rätt medarbetare och kan växa. Det gynnar hela samhället. I ett tal i Europaparlamentet i torsdags poängterade FN:s generalsekreterare Kofi Annan betydelsen av fri rörlighet för människor. Annan uppmuntrade länderna i EU att låta både högutbildade och lågutbildade människor invandra för att arbeta. Kofi Annan framhöll att den stora majoriteten av arbetskraftsinvandrare är laglydiga och arbetsamma personer som vill inte vill sko sig på andras bekostnad, utan enbart vill få en ärlig chans. Vidare sa han att laglig arbetskraftsinvandring är ett sätt att kunna motverka illegal invandring och flyktingsmuggling. - Kofi Annans tal är en klar och välkommen signal. Det vore helt fel om vi nu missar chansen att låta människor från andra länder flytta till orter i Sverige där företagen redan idag behöver medarbetare, säger Per Juth. Göran Persson borde lyssna mer på FN:s generalsekreterare än den blandade skara skeptiker som vill bevara Sveriges murar mot omvärlden. Kofi Annans tal finns i sin helhet på FN:s hemsida: http://www.un.org/News/Press/docs/2004/sgsm9134.doc.htm För mer information kontakta Per Juth, biträdande chefekonom, tfn 08-553 430 78 / 0705-58 30 78 Theodor Paues, stab Kommunikation, tfn 08-553 430 95 / 0702-44 30 95 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/30/20040130BIT00560/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/30/20040130BIT00560/wkr0002.pdf