Majoritet anser att höga skatter ger stor svart sektor

En majoritet av svenskarna, 52 procent, anser att höga skatter leder till en större svart sektor. Det visar en opinionsundersökning som Novus Opinion gjort på uppdrag av Svenskt Näringsliv.

Varannan tror att andelen svarta tjänster ökat under de senaste åren. Undersökningen visar också att två av tre svenskar menar att ROT-avdrag och avdrag för hushållstjänster minskar efterfrågan på svarta tjänster.

Undersökningen har tagits fram i samband med att Svenskt Näringsliv idag publicerar rapporten ”Ska det vara vitt eller svart?” om drivkrafterna bakom den svarta sektorn. Rapporten är skriven av professor Erik Norrman vid Lunds Universitet.

Rapporten har fokus på drivkrafterna och belyser varför svartarbete och skattefusk förekommer. En fundamental drivkraft till svartarbete är skatterna. Höga skatter på arbete gör det lönsamt både för säljaren och för köparen att ”ta det svart”. Internationella studier visar att det finns ett samband mellan hög skattekvot och en hög andel som har köpt svarta tjänster.

- För många företag är också fusket ett problem. Seriösa företagare förlorar jobb till och blir utkonkurrerade av skojare och oseriösa företagare. En utbredd svart sektor kan på sikt leda till allvarliga legitimitetsproblem och sänka skattemoralen. Detta får naturligtvis effekter på statens förmåga att upprätthålla välfärden, kommenterar Johan Fall, skatteexpert på Svenskt Näringsliv.

- Kontroller för att stävja fusket är ett viktigt inslag, men vi måste också ta i själva grundproblematiken. De höga skatterna och i synnerhet de höga skatterna på arbete ger allvarliga effekter som skattefusk och svartarbete, avslutar Johan Fall.

Läs hela rapporten här http://www.svensktnaringsliv.se:8080/material/rapporter/article73460.ece?token=932448487

Ytterligare information:

Johan Fall, Svenskt Näringsliv, 08 553 430 66