Många gymnasieprogram leder till arbetslöshet

Valet av gymnasieutbildning får stor betydelse för möjligheterna att få jobb.  Det visar Svenskt Näringslivs nya genomgång av statistik från SCB.

Goda exempel är elprogrammet och fordonsprogrammet. Bland dem som gick ut elprogrammet 2003 på Fenix Kunskapscentrum i Vaggeryd har ingen varit arbetslös under åren 2006-2008. Detsamma gäller elprogrammet på Tyresö gymnasium och Ållebergsgymnasiet i Falköpings kommun.

Lika positiva siffror visar fordonsprogrammen på Gislaveds gymnasium och Carlsund Utbildningscentrum i Motala

Däremot har många som tagit examen på barn- och fritidsprogram hamnat i arbetslöshet. Nio av tio barn- och fritidsprogram har haft mer än 20 procent arbetslöshet under åren 2006 till 2008 bland dem som tog examen 2003. För handels- och administrationsprogrammen har åtta av tio lett till en så hög arbetslöshet.

– Det går inte att blunda för att det finns yrkesförberedande gymnasieprogram som för många elever leder till arbetslöshet, säger Johan Olsson, utbildningspolitisk expert på Svenskt Näringsliv.

De studieförberedande utbildningarna ska leda vidare till universitet eller högskola. Men efter tre år har endast hälften av dem som utexaminerats från teknikprogrammet och samhällsprogrammet påbörjat studier på högre nivå.

– Det behövs en nationell strategi för hur utbildningssystemen ska möta näringslivets behov.

– Vi föreslår också att entreprenörskap införs som ett obligatoriskt inslag i lärarutbildningen och att regeringen ger Skolverket i uppdrag att informera om gymnasieprogrammens prestationer på arbetsmarknaden.

Gymnasieprogram Procent arbetslösa
Naturvetenskapsprogrammet 9%
Teknikprogrammet 16%
Energiprogrammet 16%
Samhällsvetenskapsprogrammet 18%
Industriprogrammet 23%
Elprogrammet 23%
Fordonsprogrammet 24%
Estetiska programmet 28%
Byggprogrammet 29%
Hantverksprogrammet 31%
Medieprogrammet 31%
Naturbruksprogrammet 32%
Handels- och adm programmet 35%
Omvårdnadsprogrammet 36%
Hotell- o restaurangprogrammet 42%
Barn- och fritidsprogrammet 43%
Livsmedelsprogrammet 46%

Tabellen visar andelen arbetslösa elever per gymnasieprogram som utexaminerades år 2003 och som uppburit arbetslöshetsersättning någon gång under åren 2006-2008. Källa: Gymnasiekvalitet.se som publicerar bearbetade data insamlade av SCB.

Fakta om alla program på alla skolor finns på sajten Gymnasiekvalitet.se.

För ytterligare information:

Johan Olsson, 0768 44 30 27
Kirsten Åkerman, 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och närmare 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.