Med rätt villkor tacklar vi globaliseringen

Sveriges företagare ser stora möjligheter i globaliseringen. När flera miljarder människor får drastiskt bättre levnadsbetingelser ökar efterfrågan på svenska varor och tjänster. Det framkommer i en rapport från Svenskt Näringslivs Kris- och Framtidskommission som presenterades på tisdagen.

– För att Sverige ska bli en vinnare i globaliseringen gäller det att det kommer till fler jobb i nya och växande företag än som försvinner. Det gör det inte idag. Därför krävs det riktiga reformer, säger Urban Bäckström, VD i Svenskt Näringsliv och ordförande i Kris- och Framtidskommissionen. Svenskt Näringslivs Kris- och Framtidskommission tillsattes sommaren 2005 med uppdraget att ta fram förslag till politiska förändringar som ska leda till ett mer dynamiskt näringsliv, fler nya och växande företag och ökade investeringar. Allt för att få fram 500 000 nya jobb i Sverige på fem år. Kommissionen har i en första fas träffat närmare 1 000 företagare runt om i landet och redovisar resultatet av dessa samtal i en delrapport. – Sveriges företagare vet att de kan skapa jobb och välstånd, men då måste det bli lättare att anställa, att följa lagar och regler, att anpassa verksamheten, att investera och att få avkastning på de risker de tar, sammanfattar Urban Bäckström. Peter Ericson, VD för IT-företaget Exait i Luleå, summerar stämningsläget i Företagarsverige: – Det är kul att driva företag, men skatter och regler gör att resan som företagare blir svårare än vad den skulle behöva vara. Det finns problem med attityder i samhället, både till arbete och till företagande. Svenskt Näringslivs Kris- och Framtidskommission går nu vidare och ordnar rundabordssamtal med experter från olika delar av samhället för att få fram fler förslag till hur det kan skapas 500 000 nya jobb på fem år. En slutrapport presenteras vid Svenskt Näringslivs stämma den 18 maj 2006. Läs kommissionens rapport på www.svensktnaringsliv.se