Medieföretag till Svenskt Näringsliv

Det är utomordentligt glädjande att samtliga arbetsgivarorganisationer inom medieområdet, Medie- och Informationsabetsgivarna, Tidningsutgivarna och SRAO som organiserar public service-bolagen med bland andra Sveriges Radio och Sveriges Television, nu går samman i det nya förbundet Medieföretagen och därmed också blir en del av Svenskt Näringsliv, säger Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström:

- Media- och informationsbranschen är en tillväxtbransch som präglas av dynamik och en förnyelsetakt som vi behöver mer av i Sverige. Eftersom de flesta av företagen inom Medieföretagen bedriver publicistisk verksamhet välkomnar Svenskt Näringsliv också att man i det nya förbundets stadgar inkluderat en portalparagraf som betonar förankringen i den svenska traditionen med tryck- och yttrandefrihet, en fri och oberoende nyhetsförmedling, respekt för upphovsrätten och engagemang för det fria ordet. Presskontakt: Peter Isling, presschef, 08-553 430 19