Michael Treschow om utvecklingen i mellanöstern

Svenskt Näringslivs ordförande, Michael Treschow, beklagar utvecklingen i mellanöstern. Det som nu händer gagnar inte någon.

- Internationell affärsverksamhet är fredsfrämjande. Därför är det olyckligt om händelserna i mellanöstern får återverkningar på svenska företag och deras verksamhet, säger Svenskt Näringslivs ordförande, Michael Treschow. - Det är olyckligt att det internationella affärslivet hamnat i fokus för det som nu händer. Vi tror inte att angrepp på näringslivet i form av bojkotter och uppsägningar av avtal är en metod som gagnar någon part – utom möjligen de extremister som önskar ökade motsättningar. - Vi ska leva sida vid sida och vi har mycket att vinna på att utveckla den ömsesidiga handeln. Den är i grunden fredsfrämjande och den skapar tillväxt, utveckling, arbetsmöjligheter och välstånd. Därmed kan den medverka till att marginalisera extrema och destruktiva krafter. Michael Treschow säger också att berörda svenska företag ökar sin beredskap, men att de inte vidtar några drastiska åtgärder. De har en avvaktande hållning och följer utvecklingen, bland annat genom UDs rekommendationer.