Miljöpartiets otydlighet hotar valfriheten

– Miljöpartiets oklara besked om friskolor hotar valfriheten inom skolan. Det är olyckligt att ett parti som tidigare vårdat och utvecklat friskolereformen nu förefaller överge den. Det säger Carola Lemne, VD i Svenskt Näringsliv, i samband med ett besök hos friskolan Östra skolan i Malmö på onsdagen.

På Miljöpartiets kongress i helgen beslutades att alla eventuella överskott i friskoleverksamhet ska återinvesteras i verksamheten och att aktörer med vinstsyfte inte ska få driva skolor. Samtidigt säger partiföreträdare att utdelning kan få ske på de investeringar som ägarna satsat i verksamheten.

– Beslutet på kongressen är synnerligen oklart. Det tolkas olika, beroende på vem man frågar. Den sortens otydlighet är inte seriös och skapar onödig oro hos hundratusentals elever, föräldrar och lärare.

– Det är förvånande att politiker som varnar för kortsiktiga ägare samtidigt gör det svårare för friskoleföretag att planera sin verksamhet på sikt. Resultatet riskerar att bli minskade investeringar i ett läge där det behövs stora investeringar under kommande år, säger Carola Lemne.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och fler än 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.

Taggar: