Minst 120 000 ungdomar har ett vänta-på-jobb

120 000 ungdomar i åldern upp till 24 år har vad som kan kallas ”vänta-på-jobb”, det vill säga ett tillfälligt arbete i väntan på ett arbete som bättre stämmer överens med de egna kvalifikationerna.

Det framgår av beräkningar i rapporten ”Många ungas vardag: vänta-på-jobb”, från Svenskt Näringsliv. Beräkningen grundar sig på en undersökning av arbetsmarknaden för unga vuxna, som på Svenskt Näringslivs uppdrag har gjorts av Synovate Temo. - Eurostats siffror visar att den svenska ungdomsarbetslösheten fortsatt att öka under första halvåret i år, konstaterar Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv. Att det utöver de 140 000 arbetslösa ungdomarna dessutom finns 120 000 ungdomar som arbetar under sin förmåga är ett slöseri med resurser. Av undersökningen framgår att fler än var fjärde yngre vuxen, 28 procent, har ett jobb inom ett verksamhetsområde som inte stämmer överens med tidigare utbildning och erfarenheter. Lika många anser att de har ett arbete som ligger på en för låg kvalifikationsnivå i förhållande till den egna utbildningen och tidigare erfarenheter. Fler än var tredje yngre vuxen, 37 procent, beskriver sitt nuvarande jobb som ett tillfälligt arbete i väntan på ett arbete som passar bättre. Av dem som har lägst gymnasieexamen är det var fjärde, 25 procent, som har en högskoleutbildning eller annan kvalificerad utbildning som hon eller han inte har nytta av idag. - Undersökningen visar på allvarliga problem med matchningen på arbetsmarknaden, och betydande obalanser i utbildningssystemet. Skattetryck och arbetsrättsregler gör att många företagare drar sig för att anställa, avslutar Stefan Fölster. Rapporten Många ungas vardag: vänta-på-jobb, har författats av Jonas Frycklund och Stefan Fölster och finns att ladda ner på www.svensktnaringsliv.se Kontaktpersoner: