Näringslivet samarbetar mot terrorism

Näringslivet samarbetar mot terrorism Svenskt och amerikanskt näringsliv träffas denna vecka för att utbyta erfarenheter, diskutera höjd säkerhet och samverka i förebyggande arbete mot terrorism. Eftersom den nya tidens hot, alltifrån terrorism till organiserad brottslighet och IT-intrång, är gränslösa, måste det globala näringslivet fördjupa sitt internationella samarbete. Den svenska delegationen leds av Svenskt Näringslivs VD Göran Tunhammar och består av både företrädare från Svenskt Näringsliv och enskilda företagsrepresentanter. Under fem dagar i Washington och New York väntar bland annat möten med amerikanska näringslivskolleger, politiska representanter, amerikansk säkerhetstjänst och svenska diplomater. Ett besök vid "Ground Zero" ingår också i programmet. Avsikten med resan är i första hand att utbyta erfarenheter och knyta kontakter inför framtida säkerhetsarbete. Men också att förnya och fördjupa det konkreta samarbetet på säkerhetsområdet. - Vi åker med öppna ögon och sinnen, säger Tommy Svensson, säkerhetsexpert på Svenskt Näringsliv. Det vore fel att påstå att vi har mycket att lära våra amerikanska kolleger, men erfarenhetsmässigt är utbyte av kunskaper gynnsamt för båda parter. Och även det internationellt verksamma svenska näringslivet har stor vana vid svåra situationer och besvärliga omgivningar. För mer information, kontakta: Tommy Svensson, säkerhetsexpert, tfn 08-553 430 49 / 0705-84 71 71 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0708-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00240/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00240/bit0001.pdf