Näringslivskritik mot Skatteverket

Ränteavdragen inom bolagssektorn är en grundpelare i skattepolitiken och har stor betydelse för konkurrenskraft och jobb. Det slår Näringslivets Skattedelegation (NSD) fast i ett uttalande där Skatteverket får hård kritik.

Skatteverket har för en tid sedan – med anledning av en dom i regeringsrätten – hävdat att avdragsrätten innebär att staten riskerar att förlora uppemot 60 miljarder kronor per år i uteblivna skatteintäkter.

- Bolagsskatten ger över 100 miljarder kronor per år i bolagsskatt. Nu påstår Skatteverket att företagen plötsligt kommer att ta upp så stora lån av endast skatteskäl att 60 miljarder kr kommer att utebli, säger Näringslivets skattesakkunnige Krister Andersson, som representerar Svenskt Näringsliv i NSD.

- Den summa Skatteverket kommer fram till skulle kräva att företagen skulle öka sin belåning med 4 000 miljarder kronor, vilket är helt orealistiskt, hävdar Andersson. Han ser inte heller några tecken på ökande skuldsättning hos företagen. Tvärtom.

NSD understryker i sitt uttalande att rätten att dra av räntekostnader har funnits i åtskilliga decennier och kan ses som en av grundpelarna i såväl socialdemokratiska som borgerliga regeringars företagsskattepolitik. Det har varit en framgångsrik strategi som underlättar expansion, sysselsättning och omstrukturering av näringslivet, vilket också resulterat i höga skatteintäkter.

NSD håller med Skatteverket om att det finns skatteflykt och konstlade upplägg för att undgå beskattning och att Skatteverket ska beivra detta i domstolarna.

- Däremot är det alldeles för tidigt att utvärdera om lagstiftningen behöver ändras för att Skatteverket ska kunna beivra konstlade upplägg med icke affärsmässigt grundade ränteavdrag, menar Krister Andersson. Om det ändå blir aktuellt med ändrad lagstiftning så måste den utformas så att den värnar det stora flertalets legitima rätt till avdrag för räntekostnader.

Läs hela uttalandet på www.svensktnaringsliv.se

Huvudmän i Näringslivets Skattedelegation är Stockholms Handelskammare, Svenskt Näringsliv, Svenskt Industriförening, Svenska Bankföreningen, Sveriges Försäkringsförbund och Fastighetsägarna Sverige.