Näringslivstrojka kräver ökad frihandel och jordbruksreform

De franska, tjeckiska och svenska näringslivsorganisationerna presenterar idag ett gemensamt reformprogram för ökad europeisk konkurrenskraft inför ordförandeskapen i EU juli 2008 till december 2009.

Det är första gången en europeisk näringslivstrojka presenterar ett program av detta slag. Bland förslagen till de franska, tjeckiska och svenska ordförandeskapen finns en stärkt reformstrategi för tillväxt och jobb, åtgärder för att förverkliga EU:s inre marknad, ett globalt och konkurrensneutralt avtal Post-Kyoto, ökad frihandel och en reformering av EU:s budget.

- Jag är särskilt glad över att fransmän och tjecker är överens med oss om att EU måste minska jordbruksstödet och satsa mer på tillväxt och reformer. Utbildning, forskning, infrastruktur och annat som främjar tillväxt ska vara prioriterade områden i EU:s budget, säger Svenskt Näringslivs ordförande Signhild Arnegård Hansen.

- Vi är också ense om hur viktig frihandeln är för Europa och att protektionism måste motarbetas. Europa blir inte bättre av att vi bygger murar mot omvärlden.

I programmet poängteras att villkoren för inte minst små och medelstora företag behöver förbättras. Det förutsätter flexibla arbetsmarknader, förutsägbara skatteregler, bättre finansieringsmöjligheter och mindre administrativt krångel.

De tre näringslivsorganisationerna föreslår en rad åtgärder för att stärka frihandeln mellan EU och omvärlden. Vidare vill de tre att EU:s så kallade Blue Card, som ska underlätta för arbetskraftsinvandring, införs fullt ut i medlemsländerna.

I reformprogrammet betonas betydelsen av en plan för hållbar energianvändning och att EU i sitt arbete för att hantera klimatförändringarna tar hänsyn till näringslivets konkurrenskraft. EU måste vidare tillvarata alla möjligheter och främja en diversifierad energimix, för att på ett kostnadseffektivt sätt motverka klimatförändringarna.

- Vi är stolta över att vi gemensamt kunnat enas om ett starkt reformprogram för Europa. Vi hoppas att regeringarna i Frankrike, Tjeckien och Sverige klarar av att svara upp mot detta, säger Signhild Arnegård Hansen.

Läs hela rapporten på www.svensktnaringsliv.se

För ytterligare information, vänligen kontakta: