"Nej till gröna elcertifikat"

"Nej till gröna elcertifikat" Svenskt Näringsliv avstyrker förslaget att införa så kallade gröna certifikat på den svenska elmarknaden. Bakgrunden till förslaget är att existerande stödsystem visat sig bristfälliga när det gäller att stimulera teknikutveckling och kostnadseffektivitet. Men utredningsförslaget innebär i praktiken att finansieringen av olönsam elproduktionsteknik förs över från statsbudgeten till elkonsumenterna. Enligt Svenskt Näringslivs bör eventuella introduktionsstöd till sådan teknik finansieras över statsbudgeten, i form av exempelvis tidsbegränsade investeringsstöd eller via anbudsupphandling. - Stöd till teknik som inte är kommersiellt självbärande måste vara tidsbegränsad och ha som utgångspunkt att tekniken i fråga inom rimlig tid kan stå på egna ben, säger Bo Diczfalusy, ansvarig för energi- och klimatfrågor på Svenskt Näringsliv. Om ett certifikatssytem trots allt införs är det angeläget att industrin undantas. Annars försämras svenska företags konkurrenskraft ytterligare. Ett system med elcertifikat beräknas innebära en prishöjning på minst 1- 3 öre per kilowattimme. Totalt sett ger detta stora effekter. För företag inom exempelvis kemiindustrin innebär varje öre på elpriset en merkostnad om 50-60 000 kronor per anställd och år. - På den alltmer integrerade europeiska energimarknaden riskerar ett nationellt svenskt certifikatssystem att bli både dyrt och ineffektivt, påpekar Bo Diczfalusy. Skall ett sådant system införas måste det ske på europisk nivå. För mer information kontakta Bo Diczfalusy, tfn 08-553 431 15 / 0705-68 81 03 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/09/20020109BIT00510/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/09/20020109BIT00510/bit0001.pdf