Nej till obligatorisk arbetslöshetsförsäkring

Inkomstförsäkringen vid arbetslöshet bör även i fortsättningen vara frivillig. Människor ska själva få avgöra sitt behov av en försäkring. Det skriver Svenskt Näringsliv i sitt yttrande över delbetänkandet Obligatorisk arbetslöshetsförsäkring.

– En obligatorisk inkomstförsäkring vid arbetslöshet är svår att förena med dagens organisation som har sin grund i ett frivilligt, om än kraftigt subventionerat, system, säger Pär Andersson, försäkringsexpert vid Svenskt Näringsliv.

– De som lämnar a-kassorna gör det efter en avvägning mellan medlemsavgiftens storlek och risken för arbetslöshet och förmånernas storlek. Det finns ingen anledning att tvinga dem tillbaka till a-kassorna. I debatten glöms det dessutom ofta bort att vi redan idag har en obligatorisk grundförsäkring vid arbetslöshet som omfattar alla som arbetar.

Svenskt Näringsliv är starkt kritisk till att mer än 200 000 företagare kommer att få ökade kostnader med ett obligatorium. De tvingas betala för en försäkring som de i praktiken inte kan nyttja.

– Obligatorisk a-kassa för företagare går stick i stäv med utredningen om trygghetssystemen för företagare. Där är uppdraget att ge förslag på hur villkoren i arbetslöshetsförsäkringen bättre kan anpassas för företagare. Regeringens avsikt att underlätta för individer att starta och driva företag kommer att motarbetas med en obligatorisk inkomstförsäkring, hävdar Andersson.

Svenskt Näringsliv vill att regeringen i stället för att införa ett obligatorium förändrar den frivilliga arbetslöshetsförsäkringen, så att den blir mer attraktiv. Några sådana åtgärder är att ge möjligheter för andra än fackföreningar att erbjuda försäkringen, en förbättrad konkurrens och frihet för den enskilde att välja a-kassa och en differentiering av medlemsavgiften efter den enskilde individens arbetslöshetsrisk.

- Vi vill också öka egenfinansieringen av arbetslöshetsförsäkringen för att arbetsmarknadsparterna ska ta ansvar för sambandet mellan lönebildningen och arbetslöshetsnivån, säger Pär Andersson. Ökad egenfinansiering behövs också för att a-kassorna ska motiveras att snabbt få arbetssökande i nytt arbete och därmed kunna sänka medlemsavgiften.