Nej till ytterligare lagstiftning om personlig integritet i arbetslivet

Svenskt Näringsliv anser inte att det finns skäl att införa ytterligare lagstiftning om personlig integritet i arbetslivet. Det skriver Svenskt Näringsliv i sitt remissvar på betänkandet ”Integritetsskydd i arbetslivet”.

- Det behövs inte ytterligare lagstiftning och om den införs kommer den att försvåra arbetet i företagen, säger Lars Gellner, arbetsrättsjurist, Svenskt Näringsliv. Lagstiftning bör bara tillgripas om det finns allvarliga missförhållanden på arbetsmarknaden och där lagstiftning är den bästa metoden att komma tillrätta med problemen. Sådana missförhållanden finns inte när det gäller medarbetares integritet. Svenskt Näringsliv har flera invändningar mot det framlagda betänkandet, ”Integritetsskydd i arbetslivet”. Svenskt Näringsliv anser att det • på ett oacceptabelt sätt ytterligare begränsar arbetsledningsrätten • omintetgör väl fungerande drogtestningsprogram på många arbetsplatser • äventyrar existerande program för rehabilitering av sjuka arbetstagare • försvårar för arbetsgivare att fatta välgrundade anställningsbeslut • går stick i stäv med det pågående regelförenklingsarbetet • är krångligt och svårtillämpat. Endast i två avseenden – förhandlingsskyldigheten och ändamålet med en medicinsk undersökning – föreslås lagen bli dispositiv. I fråga om medicinska undersökningar kan avvikelser från lagens regler ske endast genom centralt träffade eller godkända kollektivavtal. - Det är ett av de allvarligaste problemen med förslaget, säger Lars Gellner. Lagen bör i avsevärt större utsträckning tillåta företagsvisa lösningar. Övervaknings- och kontrollåtgärder beslutas och vidtas med utgångspunkt i de förhållanden som råder på varje arbetsplats. Det är tveklöst de lokala parterna respektive arbetsgivaren som bäst känner till dessa förutsättningar. - Det är svårt att förstå faran med lokala uppgörelser eller lokala policys och drogprogram. Utredningen har inte anfört ett enda exempel som innebär missbruk eller nackdelar med sådana program eller överenskommelser. - Att Svenskt Näringsliv kritiserar betänkandet betyder inte att frågan om anställdas integritet lämnas oreglerad. Det på arbetsmarknaden gällande kravet att arbetsledningsrätten ska utövas i enlighet med god sed, tillsammans med den praxis från Arbetsdomstolen som utvecklats i vissa frågor samt existerande lagregleringar, ger sammantaget ett tillräckligt gott skydd. Ytterligare information: Lars Gellner, arbetsrättsjurist, 08-553 430 57 Peter Isling, presschef, 08-553 430 19