Nittiotusen misslyckade rekryteringsförsök

Två av tre företag försökte rekrytera nya medarbetare under andra halvåret 2007. Av dem hade 73 procent svårt att hitta rätt medarbetare. Det visar Svenskt Näringslivs nya rekryteringsenkät med svar från över 7 100 företag som presenteras idag.

Om svaren från de deltagande företagen räknas om till samtliga företag med anställda tyder det på att 90 000 rekryteringsförsök misslyckades under andra halvåret 2007.

- Det är nästan lika många som sysselsättningsökningen på hela arbetsmarknaden under hela 2007, konstaterar Stefan Fölster, Svenskt Näringslivs chefekonom.

Regeringens reformer har minskat rekryteringshindren på arbetsmarknaden. Det är exempelvis klart färre företag än i tidigare undersökningar som uppger att a-kassan minskar utbudet av sökande. Samtidigt vill fler företag rekrytera. Sammantaget innebär det fortsatta rekryteringsproblem i ett läge där många människor står utanför arbetsmarknaden.

- Därför är det viktigt att reformvågen inte tappar momentum, säger Stefan Fölster.

Ett av tre företag anser att LAS behöver ändras för öka arbetsutbudet. Företagen vill också att utbildningssystemet ska ta större hänsyn till vilken kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden.

- Det behövs betydligt starkare incitament att välja utbildning efter arbetsmarknadens behov, kommenterar Carina Lindfelt, ansvarig för avdelningen Arbetsmarknad & Förhandlingsservice på Svenskt Näringsliv.

Ett intressant resultat i enkäten är att arbetssökande som tar egna initiativ och kontaktar arbetsgivare som inte aktivt söker personal ökar sina chanser att hitta ett jobb.

- Att det verkligen lönar sig att ta initiativ är en viktig signal till arbetssökande, säger Carina Lindfelt.

Undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv under november och december 2007. Drygt 7 100 företag i olika branscher och från alla län har besvarat enkäten. Svarsfrekvensen var 54,6 procent. Hela rapporten finns på Svenskt Näringslivs hemsida: www.svensktnaringsliv.se