Nu byggs landet

Sveriges ekonomi spurtar de kommande åren i uppgångens andra fas. Exportindu¬strin som hittills varit motorn kompenserar en försvagning i USA och Kina med ökad försäljning till Europa. Växande sysselsättning, skattesänkningar och optimism bland företagen driver samtidigt på såväl konsumtion som investeringar.

Den amerikanska ekonomin dras under de kommande åren med sviterna av fastighets¬bubblan. För Sveriges exportindustri kompenseras detta av en allt starkare uppgång i Europa. Kinas tillväxt kan bromsas något, men mer fokus på kvalitet och miljö kan snarast gynna svenska företag.

De senaste årens starka ekonomiska utveckling skiftar nu karaktär, från att har varit exportdriven till att i allt högre grad bli inhemskt driven. Den stigande sysselsättningen, den goda inkomstutvecklingen och det lägre hushållssparandet ger upp¬hov till en konsumtionsfest i närheten av den vi såg 1998 och 1999.

– Även investeringskonjunkturen går in i en ny fas. Bättre villkor för en rad konsumtions¬nära branscher och stora likvida tillgångar leder till ökade investeringar och ett ökat fö¬retagande, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv.

Till det bidrar också bostadsbyggandet. Även de offentliga investeringarna skjuter fart efter en lång period av stagnation. I en särskild temadel visas att de totala inhemska och utländska investeringarna successivt har ökat under det senaste decenniet. Men under de senaste tio åren har det investerats relativt sett mindre i Sverige och mer i utlandet. Nu svänger pendeln tillbaka något.

Resultaten från Svenskt Näringslivs företagarpanel visar att det fortfarande kvarstår hinder som håller tillbaka investeringarna.

– För många mindre företag är kapitalbrist fortfarande en flaskhals, trots den stora likvidite¬ten på finansmarknaderna. Dessutom hindras många investeringar, även i me¬delstora företag, av tidsbrist hos företagsledningen, avslutar Stefan Fölster.

Hela rapporten finns på Svenskt Näringslivs hemsida: www.svensktnaringsliv.se.

För mer information kontakta:
Stefan Fölster, chefekonom, tfn 08-553 431 60 / 070-304 31 60
Göran Johansson Grahn, ekonom, tfn 08-553 431 03 / 070-318 31 03