Ny bok: Den nya näringslivet

Ny bok: Det nya näringslivet Onsdagen den 26 september presenterar Svenskt Näringsliv boken "Det Nya Näringslivet". Det är en analys av näringslivets förändrade villkor. Men den granskar också Sveriges position i den nya, gränslösa ekonomin. I slutet av 1900-talet talade många om "den nya ekonomin" och hävdade att industrisamhället tjänat ut. Under våren 2000 rasade så börskurserna för många renodlade IT-företag och påståendet att "den nya ekonomin" bara var en bubbla blev snabbt regel snarare än undantag. Men det nya näringslivet är mer än en börsbubbla. Ekonomin och näringslivet har förändrats kraftigt de senaste åren. Drivkrafter bakom detta är bland annat informationstekniken, men också globaliseringen och avregleringen av många marknader. Det är resultatet av 40 års investeringar i informationsteknik. Det är en utveckling som genom åren både förändrat arbetssätt och höjt produktiviteten. Det nya näringslivet är inget 90-talspåfund, utan resultatet av en rad förändringarna som skett i små steg. Var för sig har de givit knappt mätbara produktivitetsförbättringar men sammantaget ser vi tydliga resultat. Det nya innebär både nya tillväxtmöjligheter och nya organisationsformer. Det är en gränsupplösande ekonomi. Det vi tidigare uppfattat som gränser och barriärer - mellan länder, mellan branscher och olika företag - blir otydligare och mindre viktigt i en värld byggd på samverkan i nätverk. Nu handlar det om partnerskap istället för partskamp. Vi har bara sett början på det nya näringslivet. Boken presenteras av Thomas Falk och Lars Jagrén, ansvariga för Svenskt Näringslivs projekt "Det nya näringslivet". Medverkar gör också Svenskt Näringslivs VD Göran Tunhammar. Tid: Onsdagen den 26 september 2001, klockan 10.00 Plats: Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm Lokal: AU-rummet (7 våningen) Medverkande: Thomas Falk, Lars Jagrén, Göran Tunhammar För mer information kontakta: Thomas Falk, 08-553 430 67 / 0705-68 80 41 Lars Jagrén, 08-553 431 59 / 0705-68 80 43 Fredrik Karlsson, presschef, 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/24/20010924BIT00780/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/24/20010924BIT00780/bit0002.pdf