Ny studie: Fler arbetade timmar än någonsin sedan 1991

De reformer av arbetsmarknad och företagsklimat som genomförts sedan 2006 har gjort det mer attraktivt både att anställa och arbeta. En aktuell studie från Svenskt Näringsliv visar att svenskar 20-64 år i snitt arbetar nästan en timme mer i veckan. Svenskarna arbetar i dag fler timmar per person än något annat år sedan 1991.

På senare tid har det diskuterats mycket om antalet människor i arbete ökat eller minskat under den nuvarande regeringen. Antal människor i arbete är dock ett trubbigt mått, eftersom även sjukskrivna och deltidsarbetande räknas som arbetande.

Ett mer rättvisande mått är arbetade timmar. Svenskt Näringsliv har med data från SCB gjort en unik studie av hur arbetade timmar utvecklats sedan Alliansen bildade regering 2006.

Beräkningarna visar att det totala antalet arbetstimmar som utförs i Sverige motsvarar 26,2 timmar per person mellan 20 och 64 år. Det är en ökning med nästan en hel timme sedan 2006. Skillnaden mot 2006 motsvarar över 120 000 jobb vid oförändrad befolkning. Ökningen av antalet arbetade timmar per person är större än alla andra europeiska länder, förutom Tyskland och Nederländerna, två länder som också genomfört många reformer av sitt företagsklimat.

– Arbetsmarknaden har förbättrats markant de senaste fem åren. En timme i veckan är en kraftig ökning, särskilt om man betänker att ökningen skett under en turbulent period med finanskris och internationell konjunkturnedgång. Svenskarna arbetar faktiskt fler timmar i veckan i dag än under IT-boomen 2001, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv.

Reformer som bidragit till bättre arbetsmarknad och företagsklimat sedan 2006 är bland annat jobbskatteavdrag, ökade möjligheter till tidsbegränsade anställningar, skattereduktion för ROT, ökad egenfinansiering av a-kassan och sänkta arbetsgivaravgifter.

– Reformerna har lönat sig, men nu måste regeringen orka hålla uppe reformtrycket och ytterligare förstärka ekonomin. Det som behövs i detta läge är inte minst att göra det mer lönsamt att jobba och skapa bättre förutsättningar för företag som vill växa och anställa, säger Stefan Fölster.

Läs hela rapporten http://www.svensktnaringsliv.se/material/rapporter/reformer-lonar-sig-fler-arbetade-timmar-an-nagonsin-sedan-1991_163059.html

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.