Nya studier visar på värdet av globalisering

Nya studier visar på värdet av globalisering Vid seminariet "Öppenhetens värde", som arrangeras av Svenskt Näringsliv på fredagen, presenteras två rapporter som ger nya perspektiv i globaliseringsdebatten. Statsvetaren Jonas Johansson visar i sin studie på ett statistiskt samband mellan demokrati och globalisering. Debattören och ledamoten av AMS styrelse, Bijan Fahimi, argumenterar i sin rapport för en mer öppen arbetsmarknadspolitik. - Ytterst handlar det öppna samhället om demokrati, frihet och välstånd. Rapporterna visar tydligt på behovet av öppenhet mot omvärlden. Denna fråga är viktig för Svenskt Näringsliv och den svenska företagsamheten och vi vill uppmärksamma den just denna dag, den 30:e november, säger Göran Tunhammar, vd i Svenskt Näringsliv. Tydligt samband mellan globalisering och demokrati Jonas Johansson, statsvetare vid Lunds universitet, visar i en rapport på sambandet mellan globalisering och demokratisering. I studien presenteras ett index för hur "globaliserade" enskilda länder är. I detta index ingår data för handel och direktinvesteringar, men också antalet ratificerade internationella konventioner och deltagande i internationella organisationer och mellanstatliga organ. Ländernas grad av globalisering jämförs sedan med deras grad av demokratisering enligt det vedertagna rankinginstitutet Freedom House. Resultaten visar på ett tydligt samband. Slutsatsen är tydlig: Ju mer sammanflätat ett land är med den globala omgivningen, desto bättre förutsättningar för folkstyret. Arbetskraftsinvandring nödvändig för framtida välstånd Bijan Fahimi, samhällsdebattör, företagare och ledamot av AMS styrelse, menar att arbetskraftsinvandring är en nödvändighet för att Sveriges framtida välstånd ska kunna tryggas. Detta inte minst mot bakgrund av Sveriges - och EU:s - åldrande befolkning. Med detta som utgångspunkt ger han sin syn på hur en mer öppen arbetsmarknad kan se ut. Fahimi argumenterar bland annat för ett större inflytande för den enskilde arbetsgivaren när det gäller bedömning av företagens och branschens rekryteringsbehov. Rapporterna presenteras av författarna vid seminariet, som äger rum i rådssalen på Stockholms stadshus fredagen den 30/11 mellan 14.00-17.00. De går också att kontakta via Svenskt Näringsliv. Rapporterna finns också att hämta på www.svensktnaringsliv.se från klockan 14.00 För mer information, kontakta: Allan Åberg, projektledare, tfn 08-553 431 38 / 0703-45 60 47 Andrea Prander, pressekreterare, tfn 08-553 430 18 / 0708-80 69 01 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/30/20011130BIT00480/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/30/20011130BIT00480/bit0001.pdf