Nytt ljus över välfärdskostnaderna, i rapporter från Svenskt Näringsliv

Nytt ljus över välfärdskostnaderna i rapporter från Svenskt Näringsliv De offentliga utgifterna för vård, skola och omsorg är nu högre än före krisåren i början av 90-talet. Några ekonomiska motiv för "återställare" finns därför inte. Det visar den ena av de två välfärdsrapporter som Svenskt Näringsliv presenterade på tisdagen i Visby. - Vi har gjort en kostnadsanalys som visar att de offentliga utgifterna på dessa områden - tvärtemot tongångarna i den politiska debatten - nu nått högre nivåer än någonsin tidigare, säger Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster. Detta gäller också när hänsyn tagits till befolkningsutveckling och åldersstyrda välfärdsbehov. - Det betyder inte nödvändigtvis att allt är bra på dessa områden. Men det är snarare brister vad gäller effektivitet, resursfördelning och samordning än nedskurna anslag som då är orsaken. Den andra av de två rapporterna som presenterades vid Svenskt Näringslivs Visby-seminarium visar att de privata entreprenaderna i kommuner och landsting fortsätter att öka - men också att det finns stora skillnader mellan olika delar av landet. Detta trots att en stor majoritet av politiker från alla partier tror att entreprenader leder till fler företag i regionen och därmed till ökad tillväxt. - Vi kan nu visa att dessa politikers antagande stämmer, menar Fölster. I vår rapport, "Högre tillväxt med privat drift" framkommer ett positivt samband mellan privat drift och den ekonomiska tillväxten. Vi ser också att ett positivt samband mellan konkurrensutsättning av kommuner och det lokala nyföretagandet, sade Fölster. Vid den efterföljande debatten sade Åke Strandberg, VD för privata S:t Görans Sjukhus i Stockholm, att privat drift och vinstintresse - precis som vid annan typ av verksamhet - ger nöjda kunder, motiverad personal och belåtna beställare. Christina Gerdin, som representerar Vårdförbundet vid samma sjukhus, framhöll de positiva effekter för personalen som tillkomsten av nya arbetsgivare innebär. - Det är faktiskt något som också tillfrågade politiker välkomnar, framhåller Stefan Fölster. De positiva attityderna till privat drift gör det förvånande att så mycket i debatten handlar om hur utvecklingen ska kunna stoppas. Mera information: Stefan Fölster, tfn.070-304 31 60. Båda rapporterna finns utlagda på www.svensktnaringsliv.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/10/20010710BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/10/20010710BIT00040/bit0001.pdf