Ofullständig Laval-utredning

Laval-utredningens förslag är ofullständigt i förhållande till EG-rätten, säger Lars Gellner, arbetsrättsjurist på Svenskt Näringsliv.

- Lagändringar som Sverige vidtar måste vara förenliga med EG-rätten. Denna förutsättning är inte uppfylld med Laval-utredningens förslag, vilket är oroande för den fria rörligheten för tjänster.

- Uppdraget har emellertid varit svårt. Det är välgörande att utredningen inte har anammat de förslag om mycket långtgående fackliga rättigheter som de fackliga organisationerna framställt.

Statens utredare, Claes Stråth, generaldirektör för Medlingsinstitutet, presenterade i dag sitt förslag till lagändringar som behöver vidtas till följd av Laval-domen. Regeringen har beställt en lösning som innebär att den svenska arbetsmarknadsmodellen i så stor utsträckning som möjligt ska kunna tillämpas på utstationerade arbetstagare som arbetar tillfälligt i Sverige. I uppdraget har också ingått att presentera ett förslag som fullt ut respekterar EG-rätten.

- Det finns flera tveksamheter i förslaget, sett från EG-rättslig synpunkt, fortsätter Lars Gellner. EG-rätten tillåter att endast vissa uppräknade villkor påtvingas arbetsgivare inom EU eller EES för arbete i Sverige, men förslaget möjliggör att andra och längre gående villkor läggs till grund för stridsåtgärder.

- EG-rätten kräver också att en arbetsgivare från ett EU- eller EES-land ska kunna förutse bland annat lönekostnaden när han lägger anbud på ett arbete i Sverige. Den föreslagna lösningen innebär att arbetsgivaren i många situationer inte kan förutse kostnaden. Det finns exempelvis kollektivavtal som överlappar varandra. Hur ska arbetsgivaren i förväg kunna veta vilket avtal, och därmed vilken lön, han ska betala?

- Det är också märkligt att den diskriminerande lagreglering som kallas lex Britannia lämnas orörd för arbetsgivare utanför EU-/EES-området.