Ökade bidrag till kommuner och landsting kan försvåra den kommande avtalsrörelsen

Svenskt Näringslivs VD, Urban Bäckström, i samband med ett anförande inför Föreningen Svenskar i Världen (SVIV).

Under de närmaste dagarna samlas regeringen på Harpsund för att lägga fast den kommande budgeten. Inom oppositionen pågår samma arbete med utformningen av politiska alternativ till regeringens förslag. Det finns nu enligt min mening en risk för en alltför glättad syn på den ekonomiska återhämtningen. De ”gröna skott” som det talas så mycket om är i mångt och mycket ett resultat av den massiva stimulanspolitik som regeringar, parlament och centralbanker satt in runt om i världen. Det har stabiliserat den ekonomiska utvecklingen, men än så länge tycks en mer självgenererad och uthållig konjunkturuppgång vara mer fjärran. Inte heller tycks den nödvändiga utjämningen av de stora strukturella obalanserna i världsekonomin på allvar vara på väg. Det är svårt att tro att amerikanska hushåll återigen ska börja låna för att konsumera den exportledda tillväxt som många av världens andra länder strävar efter. Här finns en svår politik balansgång för både regering och opposition. Inför ett val tenderar man att lova för mycket och även att vidta åtgärder som är kortsiktigt politiskt populära men som i efterhand kan te sig mindre kloka. Om Sverige nu ska bygga för framtiden och stärka sin konkurrenskraft bör de beslut som kommer i budgeten helt klart inriktas på att möjliggöra för företagande. Det är bara företagande som kan vända den skenande ungdomsarbetslösheten och långsiktigt säkra en god ekonomi. Det av Globaliseringsrådet i våras avlämnade betänkande utgör en god grund för en fortsatt bred reformpolitik. Jag vill inte minst framhålla att Sverige är i behov av en genomgripande skattereform. Av finanskrisen har vi också lärt oss att det privata ägandet är en bristvara. Privat ägande innebär långsiktighet och seriösa satsningar. Nivån på olika skatter som stimulerar uppbyggnad av eget kapital – istället för lånekapital – som exempelvis kapitalskatt och marginalskatt bör sänkas. Många företagare lyfter fram behovet av sänkta arbetsgivareavgifter. Långsiktigt är sänkta löneskatter en förutsättning för ett livaktigt näringsliv - inte minst för tjänsteföretagens tillväxt. Däremot är ökade bidrag till kommuner och landsting en strukturellt felaktig åtgärd, som dessutom riskerar att försvåra den kommande avtalsrörelsen. Konkurrenskraften i svensk ekonomi och därmed välståndsskapandet kräver en mycket återhållsam avtalsrörelse inom alla arbetsmarknadens sektorer 2010. Presskontakt: Kirsten Åkerman, 08-553 430 01