Östros måste ge besked om rödgrönas näringspolitik

– Det är absolut nödvändigt att Thomas Östros ger besked om de närings- och ekonomiskt-politiska utspel som kommit från rödgrönt håll på senare tid. De ständigt nya buden skapar osäkerhet bland företagen om vad som kan vänta efter valet. Oklarheterna minskar företagens vilja att anställa och investera.

Det sade Urban Bäckström när han idag diskuterade förutsättningarna för växande företag och fler jobb med företagare i Falun och Gävle.

Urban Bäckström hänvisade bland annat till Lars Ohlys utspel om förmögenhetsskatt på aktier och statsbidrag till kommuner som återkommunaliserar, som exempel på hur otydlig oppositionen är:

– Ohlys förslag att ge extra statsbidrag till kommuner som satsar på att driva allt i egen regi skulle bli ett dråpslag mot företag i många branscher, inte minst inom vård och omsorg. Småföretagare i välfärdssektorn, ofta kvinnor, har rätt att få besked om vad de har att vänta efter valet. Den svenska företagsamheten kan inte sitta och vänta på att Östros reder ut sina relationer till Ohly.

– På samma sätt skapar turerna kring förmögenhetsskatten osäkerhet. Kommer det att bli högre skatt på sparande och investeringar, som Lars Ohly har föreslagit? Så länge Östros inte ger besked om hur denna skatt ska betalas måste företagen utgå från att de kommer att få stå för notan.

Ytterligare information:

Peter Isling, presschef, tfn 08-553 430 19

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och närmare 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.