Över 200 nominerade i tävling om bästa samarbete mellan skolor och företag

Över 200 nominerade i tävling om bästa samarbete mellan skolor och företag Tävlingen Sveriges bästa samarbete som Svenskt Näringsliv och Lärarnas Riksförbund arrangerar har fått över 200 nomineringar. Syftet med tävlingen är att lyfta fram goda exempel och inspirera till fler samarbeten mellan skola och näringsliv. - Det här är över förväntan, säger Anna-Lena Johansson, projektledare för tävlingen på Svenskt Näringsliv. Vi hade hoppats men nog inte trott att det skulle komma in så många nomineringar. Det visar att ett levande och starkt samarbete mellan skolan och näringslivet gror över hela landet. 205 nomineringar har inkommit, spritt över landet från norr till söder. Flest nomineringar har Norrbottens län fått in, 36 stycken. Därefter kommer Göteborgs- och Stockholmsregionerna (inkl Gotland) med 25 respektive 23 nomineringar vardera. Kriterierna för nominering har varit att samarbetet mellan grundskola och företag ska vara såväl nytänkande som långsiktigt, leda till givande möten mellan elever, lärare och företag och stimulera till lärande om varandra. Det skall också inspirera andra skolor och företag. - Att läsa igenom dessa beskrivningar av alla upptänkliga former av samarbete är ren inspiration, säger Anna-Lena Johansson, på Svenskt Näringsliv. Den entusiasm som finns hos elever, lärare och företag går inte att ta miste på. Resultatet blir både bättre skolor och ett konkurrenskraftigare näringsliv. Nu träder jurygrupper över hela landet i arbete för att under mars presentera vinnare i vardera av de 21 regionerna. Därefter går de regionala vinnarna vidare till den nationella tävlingen. Sveriges bästa samarbete koras den 22 maj i Stockholm. Priset består av äran, ett diplom och 25 000 kronor. Priset tilldelas själva samarbetet och får användas av samarbetsparterna enligt deras önskemål. Se vilka samarbeten som nominerats på: www.svensktnaringsliv.se/skola. För mer information, kontakta Anna-Lena Johansson, projektledare Sveriges bästa samarbete, tfn 070-555 89 19 Ulla Ericson, programansvarig Utbildning och Forskning, tfn 0709-699 144 Pär Henriksson, kommunikation, 08-553 430 93 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/01/20020201BIT00740/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/01/20020201BIT00740/bit0002.pdf