Positivt med svensk kod för bolagsstyrning - men minska detaljnivån

Positivt med svensk kod för bolagsstyrning - men minska detaljnivån Den föreslagna koden är ett led i självregleringen på aktiemarknadsområdet. Svenskt Näringsliv ser i grunden positivt på förslaget och anser att det bör kunna bidra till bättre "ordning och reda" samt ökad öppenhet i aktiemarknadsbolagen. Samtidigt måste detaljnivån i reglerna minska och koden inledningsvis begränsas till de större börsbolagen. I sitt remissvar understryker Svenskt Näringsliv att den positiva inställningen bl a förutsätter att koden baseras på "följ eller förklara"- principen och att de föreslagna kodreglerna därmed inte tillåts bli stelbenta bestämmelser. Marknaden måste förstå att bolagen kan avvika från en kodregel om man lämnar en god förklaring. Den föreslagna principen "följ eller förklara" är nödvändig för att ge den flexibilitet som krävs när förutsättningarna skiljer mellan olika bolag och gäller på de flesta håll utomlands. Denna princip ger också den yttersta beslutanderätten till ägarna, vilket är grundläggande. För oss är det avgörande att koden baseras på "följ eller förklara"-principen. Flexibilitet är nödvändigt för att bolag ska kunna finna den lösning som passar beroende på bolagets storlek, utvecklingstadium, aktieägarstruktur, etc., säger Jan Persson, chefjurist vid Svenskt Näringsliv. Förslaget är mer detaljrikt än motsvarande utländska koder. Svenskt Näringsliv framhåller att det inte får bli så att formella bolagsstyrningsfrågor tar för mycket tid från styrelsernas egentliga arbete med att bland annat diskutera strategi och utveckling av bolagets verksamhet. Bland de punkter som Svenskt Näringsliv anser skall tas bort eller förändras finns begränsningen av styrelseledamöters mandattider om 8 år respektive åldersgränsen om 70 år. Vidare bör den föreslagna valberedningens uppgifter begränsas så att inte ytterligare ett bolagsorgan skapas. Bolagsstämman i det enskilda bolaget måste ges större frihet att välja lösningar som passar bolaget ifråga. Koden är skriven med de större börsbolagen för ögonen. Med tanke på detaljrikedomen anser Svenskt Näringsliv att koden från den 1 juli 2005 enbart ska gälla för de större aktiemarknadsbolagen. Efter en testperiod bör en utvärdering göras för att identifiera eventuella justeringar samt om koden ska tillämpas även på mindre börsbolag, säger Jan Persson. Hela Svenskt Näringslivs kommentar till Förtroendekommissionens Kodgrupps förslag finns på hemsida: www.svensktnaringsliv.se. För mer information, kontakta: Jan Persson, tfn 08-553 43042 / 0705 688200 Kirsten Åkerman, tf presschef, tfn 08-553 430 95 / 0702 81 64 4 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se