Premie till universitet som skapar nytta av forskningen

Forskningspolitiken behöver en ny inriktning. Fokus måste skifta från resurser till resultat. Svenskt Näringsliv vill att en innovationspremie införs, där universitet och högskolor som är skickliga på att forskningsresultaten kommer till användning får mer resurser. Luleå Tekniska Universitet, LTU, och Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, är exempel på lärosäten som är framgångsrika i sitt samarbete med näringslivet.

Förslaget om en ny innovationspremie ingår i det inspel som Svenskt Näringsliv idag skickar till närings- respektive utbildningsdepartementet inför den forsknings- och innovationspolitiska proposition som regeringen väntas presentera nästa år. Exakt vilken utformning premien ska ha måste analyseras, men en modell är att låta de resurser som näringslivet satsar på forskning vid lärosätena väga tyngre vid fördelningen av de fasta statliga anslagen. I samband med att en premie införs bör också den andel av de fasta forskningsresurserna som fördelas i konkurrens höjas (idag mindre än tio procent).

– Sverige satsar mest resurser i Europa på forskning och utveckling i förhållande till sin BNP. Debatten har mest kretsat kring pengar och då har resultatet hamnat i skymundan. Sverige är medelmåttigt i fråga om exempelvis hur många innovationer forskningen mynnar ut i. Forskningens innovationskraft måste stärkas, säger Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation vid Svenskt Näringsliv.

Vilka resurser som näringslivet satsar på forskning är en indikator på forskningens innovationspotential. Svenska universitet och högskolor samverkar generellt inte tillräckligt med näringslivet. LTU och KTH sticker emellertid ut som lärosäten som är duktiga på att attrahera resurser från näringslivet, båda på cirka 10 procent av de totala forskningsmedlen, att jämföra med snittet på 4 procent för samtliga lärosäten. KTH rankas dessutom av senaste Times Higher University Ranking som Sveriges främsta tekniska universitet, baserat på en sammanvägning av bland annat akademisk kvalitet och nyttiggörande av kunskap.

– Flera studier, bland annat en rapport från Vetenskapsrådet, visar att akademisk kvalitet och användbarhet inte alls står i motsatsförhållande till varandra – tvärtom. Samverkan mellan akademi och näringsliv är positivt både för näringslivet och för den vetenskapliga kvaliteten, säger Christer Bengtsson, innovationspolitisk expert, och Emil Görnerup, forskningspolitisk expert.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.