Premiera skolor som når goda resultat

Resultaten i skolan har under lång tid fallit, både jämfört med andra länder och tidigare årskullar. Svenskt Näringsliv föreslår nu tre konkreta åtgärder för att öka skolans fokus på kvalitet och stärka lärarnas status.

– Grundproblemet med den svenska skolan är att eleverna lär sig allt mindre. Sämre kunskaper innebär mindre möjligheter för svenska företag att hävda sig i en allt skarpare global konkurrens. Det slår mot jobb och välfärd i Sverige, konstaterar Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning, och innovation på Svenskt Näringsliv.

– Aktuell skolforskning visar på lärarens helt centrala roll för resultaten i skolan. Därför föreslår vi nu åtgärder som stärker lärarnas kompetens och höjer läraryrkets status.

En första åtgärd är att släppa fram fristående elitutbildningar för lärare med fokus på spets vad gäller rekrytering, inriktning och krav under utbildningens gång. En andra åtgärd är att skapa drivkrafter för skolor att satsa på hög kvalitet och anställa  kvalificerade lärare genom en statlig kvalitetspremie som utbetalas till huvudmän vid goda resultat på nationella prov. För det tredje är det angeläget att stärka skolornas självständighet. Därför bör rektor och skolledning ges större handlingsfrihet, bland annat när det gäller lönesättning och rekrytering.

– Under senare år har det genomförts en rad reformer som kommer att stärka skolan på sikt. Det är viktigt att dessa reformer får tid att verka. Men parallellt med dem behövs även ytterligare åtgärder för att öka kvaliteten, säger Tobias Krantz.

Den nya rapporten "Kvalitetspremie till skolan" finns här.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.

Taggar: