Pressinbjudan - Orimliga skillnader i äldreomsorgen

Granskning av avvikelser inom äldreboenden i 43 stadsdelar och kommuner i Stockholms län

Den nya regeringen avser att genomföra fritt val i äldreomsorgen, vilket är bra. Men nuvarande sätt att rapportera och redovisa avvikelser på äldreboenden duger inte som kvalitetsmått för att den äldre ska kunna göra informerade val.

Det visar den kartläggning av antalet ”avvikelser” som Svenskt Näringsliv utfört i samtliga stadsdelar i Stockholms stad och alla kommuner i länet.
En avvikelse är en händelse som medfört eller skulle ha kunnat medföra någon typ av skada för en patient, och som inte är förväntad utifrån patientens tillstånd eller vårdens karaktär”.

Vi har samlat in och granskat de avvikelserapporter som äldreboendena skickar till de Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskorna (MAS) i varje kommun/stadsdel.

Resultaten är skrämmande och visar enorma skillnader. Vi redovisar resultaten på seminariet och för ett resonemang kring hur avvikelserapportering och hantering ska kunna förbättras för att öka säkerheten för de äldre och svara mot de ökade kraven på transparens. Vi vill uppmana regeringen att snabba på processen för fritt-val-reformen.

Rapporten presenteras av Anders Morin, ansvarig för Välfärdspolitiska frågor på Svenskt Näringsliv och av Monica Renstig, Women’s Business Research Institute.

Rapporten kommenteras av professor Nina Rehnqvist, ordförande SBU, Statens Beredning för medicinsk utvärdering och av Vårdförbundets ordförande Anna-Karin Eklund.

Måndagen 27 november
Klockan 10-11 i Pressrummet, Näringslivets Hus Storgatan 19