Pressinbjudan: Är äganderätten för svag i Sverige?

Har Sverige ett alltför svagt skydd för äganderätten? Hur påverkar det i så fall företagare, individer och samhälle?

Den pågående grundlagsutredningen gör dessa frågor aktuella och därför inbjuder Svenskt Näringsliv, Ratio och Ägarfrämjandet till ett seminarium.

Några av frågeställningarna är vilka praktiska konsekvenser som skyddet för den privata äganderätten medför och hur medborgare och företag påverkas? Hur viktig är äganderätten för demokratin och det öppna samhället och vilka ingrepp i äganderätten är acceptabla? Om det finns brister i skyddet, hur bör de åtgärdas?

Seminariet kommer också belysa hur skyddet för äganderätten är konstruerat i andra länder.

I seminariet medverkar bland andra Urban Bäckström, VD Svenskt Näringsliv, Ulf Bernitz, professor Stockholms universitet, Clarence Crafoord, chefsjurist, Centrum för rättvisa, Per Unckel, landshövding och ordförande i grundlagsutredningen.

Seminariet avslutas med en paneldiskussion med företagare; Jens Spendrup, Spendrups AB, Britt Danielsson, Stegeborgs Egendom AB, samt ledamöter i Grundlagsutredningen Peter Eriksson, (mp), Henrik von Sydow (m), Göran Magnusson (s) samt Ägarfrämjandets ordförande, Sten Svensson.

Tid: Torsdag den 29 mars kl 14-17.15
Plats: Konserthuset, Stockholm, Hötorget 12, Aulinsalen