Pressinbjudan: Befria kvinnorna från den offentliga sektorn

Pressinbjudan Stockholm, 2002-02-28 Befria kvinnorna från den offentliga sektorn Många av Sveriges kvinnor jobbar idag inom kommuner och landsting. Deras möjligheter att starta eget eller välja en annan arbetsgivare är små. Detta gör att frågor om konkurrens och privatiseringar inom offentlig verksamhet är särskilt viktiga för kvinnor. Svenskt Näringsliv har tillsammans med Vårdförbundet undersökt hur landets sjuksköterskor ser på egenföretagande och att arbeta inom privat sektor. Resultatet presenteras vid ett seminarium den 7 mars. Inför den internationella kvinnodagen diskuteras dessa frågor på ett seminarium på IVA, Ingenjörsvetenskapsakademin, Grev Turegatan 14, Stockholm. Program: 9:00-9:15 Göran Tunhammar, VD i Svenskt Näringsliv, inleder 9:15-9:30 Per Juth, Svenskt Näringsliv, Presentation av undersökningen 9:30-10:10 Ingela Bengtsson, Vårdförbundets företag Viam - om hur personalen inom vården ser på företagande inom offentlig sektor Peter Seger, Vårdföretagarna - om företagens villkor 10:10-10:30 Kaffe 10:30-11:15 Jan Wallenberg, Arbetslivsinstitutet - om hur konkurrens inom offentlig sektor påverkar arbetsmiljön Jeanette Dareblom-Griffith, forskningsprogrammet FEM - om kvinnors företagande inom offentlig sektor 11:15-12:00 Paneldiskussion med deltagarna samt Ursula Berge, Agora och Johan Hjertqvist, Timbro Hälsa Moderator: Gry Forsell Tid: Torsdagen den 7 mars, klockan 9-12 Plats: IVA, Grev Turegatan 14, Stockholm Deltagare: Ingela Bengtsson, Viam, Peter Seger, Vårdföretagarna, Jan Wallengren, Arbetslivsinstitutet, Jeanette Darebom-Griffith, FEM, Ursula Berge, Agora, Johan Hjertqvist, Timbro Hälsa, Göran Tunhammar, Svenskt Näringsliv och Per Juth, Svenskt Näringsliv. Varmt välkomna! Anmäl dig gärna till per.juth@svensktnaringsliv.se För mer information kontakta: Per Juth, projektledare, tfn 08-553 430 78 / 070 558 30 78 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/28/20020228BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/28/20020228BIT00260/wkr0002.pdf