Pressinbjudan: Den bortglömda fastighetsskatten

Fastighetsskatten för industrifastigheter skapar stora problem för svensk processindustri. Svenskt Näringsliv föreslår nu ett rättssäkert och rättvist sätt att beskatta industrifastigheter, och som dessutom gynnar miljöinvesteringar.

Dagens system är godtyckligt, komplicerat och rättsläget när det har prövats är relativt oklart. Grundproblemet är att systemet ger kraftigt varierande skatt för industrianläggningar med likartade förutsättningar. Skillnaden i taxeringsvärde mellan industrifastigheter med snarlika användningsområden kan uppgå till hundratals miljoner kronor. Problemen har varit kända länge. Redan år 2000 skissade Fastighetstaxeringsutredningen en lösning som fortfarande inte genomförts.

Reformförslaget presenteras av Erik Sköldeberg, jur kand. och expert på området, Forum Fastighetsekonomi AB. Magnus Hall, VD för Holmen, berättar om en större investering som drabbas av nuvarande regler. Förslaget kommenteras av Hannah Bergstedt (S), ledamot i Skatteutskottet.

Lunchseminariet kommer att livesändas från ungefär klockan 12.15 på http://www.svensktnaringsliv.se/reformagendan/

När: onsdag 25 september, klockan 12:00  – 13:30
Var:
Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm. Lokalen: Gotland

Vi bjuder på en lättare lunch.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.

Taggar: