Pressinbjudan: Hur har avtalen påverkat stockholmsföretagens konkurrenskraft?

Svenskt Näringsliv bjuder in till en pressresa under en dag bland företag i Stockholm med omnejd. Grip möjligheten att direkt från företagarna själva få reda på hur förra årets omdiskuterade avtal påverkar deras möjligheter framåt! Och hör vad de har att säga om hur lönebildningen borde fungera!

Avtalsrörelsen är fortsatt i fokus för debatten, men oftast är det de avtalsslutande organisationerna som kommer till tals. Och konsekvenserna beskrivs oftast i termer av hur inflation och kostnadsutveckling i den totala ekonomin påverkas.

Men det finns en annan verklighet. För företag i olika branscher kan avtalen påverka framtidsplaner, bemanning och konkurrenskraft. Och en del kan finna att utrymmet för lokal lönebildning kringskurits.

Under den komprimerade pressresan besöker vi ett bygg- och anläggningsföretag i Huddinge, ett större callcenter-företag i Stockholms innerstad och ett transport- och logistikföretag i Spånga. Efter besöken blir det en kort samling på Svenskt Näringsliv på Storgatan med tillfälle att diskutera de frågor som resan aktualiserat och även hur framtidens lönebildning skulle kunna utformas.

Pressresan genomförs tisdagen den 29 januari och startar kl 10.00 (samling vid Centralstationen). Den beräknas vara avslutad vid 18-tiden.
Under resan serveras enkel lunch och det blir även någon matbit i samband med avslutningen på Svenskt Näringsliv.

Jag hoppas att resan med sin inriktning att känna företagare på pulsen kan locka Dig eller annan medarbetare på er redaktion. Anmälan om deltagande kan göras till Svenskt Näringslivs presschef, Lars Jilmstad – lars.jilmstad@svensktnaringsliv.se eller per telefon 08-553 43 050. Efter anmälan kommer vi skicka ut detaljprogram.