Pressinbjudan: Hur kan Sverige och moderna ekonomier återfå konkurrenskraften?

Vid ett seminarium i Almedalen måndagen den 1 juli redogör Harvardprofessorn Niall Ferguson för vad som gjort USA och länder i Europa framgångsrika med växande välstånd.

Men dessa länder håller nu på att glömma bort de framgångsfaktorer, eller ”killer-applications” som Ferguson kallar dem, samtidigt som länder som Kina, Indien och Brasilien växer tack vare dessa principer. Hotet mot västlandet är att vi glömt våra egna recept till framgång. Historien visar att det är dessa recept som vi måste hålla fast vid och utveckla.

Medverkande: Niall Ferguson, Professor i historia, Harvard University, Assar Lindbeck, Professor i nationalekonomi, Stockholms universitet, Urban Bäckström, vd Svenskt Näringsliv.

Moderator: Lydia Capolicchio

Tid: Måndag 1 juli kl 10.00-12.00

Plats: Kongresshallen i Wisby Strand Congress

Seminariet hålls på engelska

Mer om Niall Ferguson:

TED Talks ”The 6 killer apps of prosperity”

[http://tiny.cc/9eawxw]

De senaste böckerna av Niall Ferguson

Always Right  (2013)

The Great Degeneration (2012)

Civilization: The West and the Rest (2012)

Civilization – The six Killer Apps of Western Power (2011)

The Ascent of Money: A Financial History of the World (2009)

Fergusons hemsida på Harvard

Fergusons egen hemsida

Läs mer om Svenskt Näringslivs seminarier under Almedalsveckan http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/almedalen2013/svenskt-naringslivs-seminarier-i-almedalen-2013_193491.html

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.