Pressinbjudan: Nytt finansieringssystem för högskolan

Den högre utbildningen i Sverige har vuxit kraftigt. Men expansionen har inte varit oproblematisk. Många av problemen går att härleda till hur den svenska högskolan finansieras. Svenskt Näringsliv presenterar på tisdag ett förslag till nytt system för finansieringen.

Antalet studenter på högre utbildningar har mer än fördubblats sedan början av 1990-talet. Men genomströmningen är låg, studietiderna långa och kvaliteten i  utbildningen sjunker. En anledning är att dagens finansieringssystem skapar starka incitament för utbildningar att sänka kraven, och därmed kvaliteten, för att få fler studenter att klara av sina studieresultat.

Det är hög tid att råda bot på detta, anser Svenskt Näringsliv och presenterar nu en rapport med utgångspunkter för ett nytt, modernt system för finansiering av den högre utbildningen.

Rapporten presenteras av Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation vid Svenskt Näringsliv, och Mikaela Almerud, högskolepolitisk expert. Reformförslaget kommenteras av Göran Arrius, ordförande för Saco.

Tid: Tisdag 22 januari klockan 12 – 13. Lunch serveras.
Plats: Lokalen ”Gotland”, Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm.
Anmäl deltagande senast 21 januari till Lina.Sjostrom@svensktnaringsliv.se. Meddela om du har speciella önskemål om mat.

Detta är det fjärde förslaget i en serie av reformförslag som Svenskt Näringsliv presenterar en gång i månaden. Syftet är att ge konkreta förslag till hur Sverige kan öka reformtakten, stärka konkurrenskraften och få fart på tillväxten. Du kan läsa mer om reformförslagen på http://www.svensktnaringsliv.se/reformagendan/

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.

Taggar: