Pressinbjudan: Resultaten av konkurrens i välfärden

Svenskt Näringsliv har låtit HUI Research ta fram en forskningsöversikt över vad de senaste årens forskning om hur konkurrensutsättning av offentliga verksamheter påverkar välfärden har resulterat i. Rapporten presenteras vid ett seminarium tisdagen den 24 juni kl. 14.00.

Några av frågeställningarna som möts är:

- Vad kan vi se för resultat när det gäller hur kvaliteten i tjänsterna utvecklas och hur ser ekonomin i välfärdstjänsterna ut?

- Får vi mer eller mindre välfärd för pengarna när fler aktörer kommer in och konkurrerar?

- Hur påverkar förekomsten av olika utförare, valfrihetssystem och upphandling tjänsterna inom vård, skola och omsorg?

Seminariet inleds av Mikael Witterblad, ansvarig välfärdspolitik på Svenskt Näringsliv och rapporten presenteras av Anna Warberg, HUI Research.

Efter presentationen följer kommentarer och diskussion med:

Henrik Jordahl, docent vid IFN och extern forskningsledare vid SNS

Sofia Lundberg, docent vid Umeå Universitet

Clas Rehnberg, professor vid Karolinska Institutet

Seminariet leds av Lydia Capolicchio

Tid: Tisdag 24 juni kl 14.00 – 15.30

Plats: Lundqvist &Lindqvist, Klarabergsviadukten 90, Stockholm

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och fler än 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.