Pressinbjudan: Släpp strypgreppet kring nya bostäder

Svenskt Näringsliv presenterar på fredag 14 december en rapport med sju konkreta förslag för att få fart på bostadsbyggandet och göra bostadsmarknaden mer flexibel.

Problemen på bostadsmarknaden är en allvarlig broms för tillväxt och företagande. Glappet mellan befolkningsökning och bostadsbyggande är större idag än under 1990-talskrisens värsta år. Dessutom fungerar den befintliga bostadsmarknaden för hyresrätter dåligt med låg omsättning och bristande flexibilitet. Samtidigt fortsätter urbaniseringen i oförminskad snabb takt.

Rapporten presenteras av Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster. Reformförslagen kommenteras av Ulf Perbo, statssekreterare hos Civil- och bostadsminister Stefan Attefall.

Detta är det tredje i en serie av reformförslag som Svenskt Näringsliv presenterar en gång i månaden. Syftet är att ge konkreta förslag till hur Sverige kan öka reformtakten, stärka konkurrenskraften och få fart på tillväxten. Du kan läsa mer om reformförslagen på http://www.svensktnaringsliv.se/reformagendan/

Tid: Fredag 14 december klockan 12-13. Lunch serveras.

Plats: Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm.

Anmäl deltagande senast 13/12 till Lina.Sjostrom@svensktnaringsliv.se. Meddela om du har speciella önskemål om mat.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.

Taggar: