Pressinbjudan: Svenskt Näringsliv i Almedalen tisdag 8 juli

Seminarier som Svenskt Näringsliv arrangerar eller medverkar i på tisdag 8 juli. Media är välkomna till arrangemangen.

Kommunalt självstyre - på patientens bekostnad?
Med vårdvalssystem kan tillgängligheten i vården förbättras, förmågan att ta helhetsansvar stärkas och de kompetenta vårdgivarna utvecklas. Ändå kommer med all sannolikhet landstingen att säga nej till att införa en lagstiftning om fritt vårdval och fri etablering av vårdgivare i primärvården med motivet att en sådan lagstiftning skulle inkräkta på det kommunala självstyret. Varför har egentligen landstingen denna hållning? Om detta diskuterar professor Johan Calltorp, regeringens utredare Toivo Heinsoo, Anette Henriksson, Landstiget Halland, P-O Jacobsson, Gotlands kommun, statssekreterare Karin Johansson, Carola Lemne, Praktikertjänst och Anders Morin, Svenskt Näringsliv.

Tid och plats: Burmeisterska huset, kl. 8.00-9.30
Samarrangemang Svenskt Näringsliv och Vårdföretagarna

Två aspekter på Sveriges klimat- och energipolitik - vem betalar och vad borde vi göra?
Jan-Henrik Sandberg, förbundsordförande Pappers, Irene Wennemo, chef för LOs näringspolitiska enhet, Annika Lundius, vice VD Svenskt Näringsliv och Birgitta Resvik, Svenskt Näringslivs klimat- och energiexpert samtalar om sina respektive organisationers utgångspunkter och ställningstaganden i klimat- och energifrågan.

Tid och plats: Restaurang Hamnplan 5, kl. 8.30-10.00
Samarrangemang Svenskt Näringsliv och LO

Öppenhet eller begränsning – vad ska styra morgondagens energiförsörjning
Konsultföretaget Econ Pöyry presenterar slutsatserna från en studie som genomförts på uppdrag av Svenskt Näringsliv, E.ON, Vattenfall och Fortum samt SKGS och Svensk Energi om konsekvenserna av dagens vägval i den svenska energipolitiken. Därefter följer en paneldiskussion med Jan-Erik Enestam, tidigare miljöminister i Finland, Andrew Mitchell Storbritanniens ambassadör i Sverige samt Niclas Damsgaard, ekonomie dr från Econ Pöyry.

Tid och plats: Wisby Strand Congress & Event, lokal Lojsta, kl 13.00-15.00
Samarrangemang Svenskt Näringsliv, Svensk Energi och SKGS