Pressinbjudan: Svenskt Näringslivs konjunkturprognos

Tisdagen den 31 augusti publicerar Svenskt Näringsliv årets tredje konjunkturprognos. Rapporten presenteras av Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster klockan 10.00 i Pressrummet, Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm.

Den svenska ekonomin visar allt fler tecken på återhämtning efter finanskrisen. Internationellt är dock de obalanser som orsakade krisen långt ifrån korrigerade och flera efterskalv väntar världsekonomin. Därtill kantas det kommande året av återkommande osäkerhet om flera länders statsfinanser. Dessa orosmoln kommer att påverka den svenska konjunkturuppgången.

I en särskild strukturdel analyseras konsekvenserna av valet på den ekonomiska politiken och utvecklingen. Rapporten innehåller också en prognos över de kommande årens arbetslöshet bland unga.

Efter pressträffen publiceras prognosen i sin helhet på www.svensktnaringsliv.se

Svenskt Näringsliv publicerar fyra konjunkturrapporter per år. Den senaste kom i juni 2010.

Tid: Torsdagen den 31 augusti, klockan 10.00

Plats: Pressrummet, Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm

För ytterligare information:

Johan Rönn, 08-553 430 81

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och närmare 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.