Pressinbjudan: Svenskt Näringslivs konjunkturprognos

Torsdagen den 9 december publicerar Svenskt Näringsliv årets fjärde konjunkturprognos. Rapporten presenteras av Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster.

Den svenska ekonomin går kraftigt uppåt. Frågan är dock hur långt konjunkturen räcker för att åtgärda den strukturella arbetslöshet som växt fram under många år och fördjupats under krisen. Jämfört med andra prognosmakare gör Svenskt Näringsliv delvis andra bedömningar av de risker som finns inom euro-området och hur dessa kommer att påverka Sverige.I rapporten ingår en enkät bland svenska företag om deras behov av eget kapital och deras möjligheter att få finansiering från bankerna.

I en särskild strukturdel analyseras den ökade skuldsättningen bland svenska konsumenter och riskerna för en ny bubbla på bostadsmarknaden.

Tid: 10.00 Torsdagen den 9 december
Plats: Pressrummet, Näringslivetshus Storgatan 19 Stockholm

Efter pressträffen publiceras prognosen i sin helhet på www.svensktnaringsliv.se

Svenskt Näringsliv publicerar fyra konjunkturrapporter per år. Den senaste kom i augusti 2010.

För ytterligare information:

Kirsten Åkerman tf Presschef 070-2816447

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och närmare 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.